Al anderhalve maand in Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Linda Grondsma - WaarBenJij.nu Al anderhalve maand in Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Linda Grondsma - WaarBenJij.nu

Al anderhalve maand in Porto

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 Maart 2014 | Portugal, Porto

Hoi allemaal,

Alweer een maand verder. De tijd vliegt! Zeker nu het mooie weer is gekomen wordt het ontzettend lastig om mijn blog bij te houden. Toch wilde ik even kort een stukje schrijven om iedereen op de hoogte te houden.

Er is de afgelopen tijd weer veel gebeurd. Natuurlijk zijn papa, mama en Dani langsgekomen twee weken geleden. Dat was erg leuk. Ik heb ze van het vliegveld opgehaald om met de metro naar het centrum te gaan (dat konden ze écht niet zelf uitvogelen, die metro). Daar hebben ze hun spullen weggebracht naar het hotel en heeft Dani haar spulletjes op mijn kamer uitgepakt, want zij bleef bij mij slapen. Die avond zijn we lekker uit eten geweest en hebben we fijn bijgepraat. Op donderdag was het eerst niet zulk mooi weer, en heb ik ze de winkelstraat en de overdekte markt laten zien. Later werd het weer beter, en zijn we naar Torre dos Clérigos gegaan, een hoge toren aan het einde van mijn straat. Nadat Dani en mama die heldhaftig beklommen hadden (en papa en ik lekker lui van de zon aan het genieten waren), zijn we naar de rivier gelopen voor lunch. Het weer was inmiddels top. We zijn de rest van de dag lekker van de zon blijven genieten en ’s avonds natuurlijk weer uit eten geweest. Op vrijdag had ik lessen, dus moest ik de bus naar school pakken. Papa, mama en Dani gingen mee met de bus om een snelle blik op de school te werpen en richting het strand te gaan. ’s Avonds gingen we weer lekker eten. Op zaterdag hebben we een trip naar Guimaraes gemaakt, een stadje wat je makkelijk met de trein kunt bereiken. Helaas was de kaartjesautomaat in het Portugees, begrepen we het niet helemaal en strandden we ergens halverwege op een verlaten stationnetje. Na een halfuur wachten konden we gelukkig weer verder. Het vervelende in Guimaraes was alleen dat het HEEEEL erg hard regende. We hebben dus niet echt veel kunnen bekijken, maar alsnog was het een leuke dag. Zondag vertrokken ze weer, maar pas om 5 uur, dus we hadden nog tijd om wat te doen samen. Elke dag begon sowieso met een heerlijk ontbijtje in het hotel, maar na lang tafelen zijn we er toch nog even op uit gegaan. We hebben Palacio bezocht, wat een rond gebouw is dat in een mooie tuin staat. Wat het gebouw precies is weet ik eigenlijk niet, we hebben alleen de tuin en het uitzicht bekeken. Daarna zijn we lekker gaan lunchen. We waren behoorlijk uitgeblust van al het lopen van de afgelopen dagen. Porto is ontzettend heuvelachtig, geen enkele straat is normaal, alles is steil. Daardoor hadden we allemaal wel een beetje spierpijn en hebben we het de rest van de middag lekker rustig aan gedaan. Tegen vijven was het tijd om afscheid te nemen (wat natuurlijk weer niet zo leuk was). Het was wel heel fijn dat ze er even waren, nu hebben ze ook een beetje een idee waar ik woon en hoe mijn leventje er hier uitziet!

Verder is de taalcursus een paar weken geleden begonnen, wat ontzettend leuk is. We zijn met een groep van maar negen studenten en een docente, wat echt fijn is, omdat je het in zo’n kleine groep veel beter kunt leren. We hebben twee keer per week een les van 3 uren. De lessen zijn altijd ’s avonds van 6 tot 9, dus dat is wel een beetje laat. Toch is het leuk om wat Portugees te leren, ik kan al best wat standaard dingen zeggen, zoals je naam, leeftijd, waar je vandaan komt etc. en we leren ook grammatica. Het is niet heel erg moeilijk, Portugees lijkt echt ontzettend op Spaans. Het enige probleem is de uitspraak. Die is zo ontzettend raar. Als je iets schrijft, bijvoorbeeld queijo (kaas) spreek je uit zonder de ‘u’ en de ‘o’ wordt weer als een ‘oe’ uitgesproken, dus ‘keisjoe’. En dat is nog maar een van de vele woorden die vreemd zijn om uit te spreken. Gelukkig zijn de lessen goed en begin ik het langzaam te leren.

De studie is nu ook echt begonnen nu. Ik heb inmiddels al 4 midterms (tussentoetsen) gemaakt en morgenochtend is de laatste. Als ik het niveau hier vergelijk met Nederland is het wel makkelijker, maar toch moet er wel even voor de tests gestudeerd worden. Tot nu toe zijn de resultaten gelukkig allemaal voldoende, dus dat is fijn! 

Naast het studeren heb ik natuurlijk ook heel veel leuke dingen gedaan! Vorige week zijn we met de Erasmus groep (groep internationale studenten) van school naar Braga gegaan. Braga is een oud plaatsje ongeveer een uur hier vandaan met de trein. We waren met meer dan 20 mensen, dus het is een hele onderneming om zo’n trip te maken, maar het was wel ontzettend leuk! Het weer was erg goed die dag, wat de hele ervaring (en foto’s) super mooi maakt. Een stukje buiten Braga is een oud klooster, Bom Jesus do Monte, wat echt de moeite waard is om te bezoeken. Je moet veel trappen beklimmen om er te komen, maar omdat het op een heuvel ligt, is het uitzicht dan wel prachtig. We zijn daar gebleven tot de zonsondergang en toen weer teruggereisd naar Porto.

De afgelopen week was het weer ontzettend mooi. Ik ben 5 dagen naar het strand geweest, wat maar een paar minuutjes vanaf school is, dus dat maakt het heel moeilijk om niet te gaan! Bij het strand zit ook een surfschool, die nu al geopend is. Het water is steenkoud, maar met zo’n pak is het iets beter te doen, denk ik. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik wil absoluut gaan beginnen met surfen hier! Misschien is het juist goed om nu in maart al te beginnen, zodat ik het tegen de zomer al een beetje onder de knie heb.

Goed, ik ga gauw slapen, morgen weer vroeg op om de laatste test te maken! Ik zal binnenkort weer een stukje schrijven.

Xxx Lin

  • 17 Maart 2014 - 00:32

    Johan Hendrik Van Der Wal:

    Leuk om te lezen, Linda! Geniet ervan! En het begint eindelijk wat mooier weer te worden!

  • 17 Maart 2014 - 00:32

    Johan Hendrik Van Der Wal:

    Leuk om te lezen, Linda! Geniet ervan! En het begint eindelijk wat mooier weer te worden!

  • 21 Maart 2014 - 19:21

    T. Dijkstra:

    Lieve Linda,

    Wat leuk dit verslag te lezen. Natuurlijk zijn we wel wat op de hoogte door de verhalen van je thuis. Fijn dat je geniet en dat de studie goed gaat. Verder veel succes.
    We missen jou en je knufffel wel.

    Groetjes Tante J en opa T.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Porto

Avonturen in Porto

.

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2014

I love Porto!!

17 Maart 2014

Al anderhalve maand in Porto

12 Februari 2014

Life so far in Porto

04 Februari 2014

De eerste paar dagen in Porto
Linda

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 4243

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 02 Juli 2014

Avonturen in Porto

Landen bezocht: